Dny NATO 2013

15.10.2013 21:41

  Tohtoročný trinásty ročník letecko-armádno-bezpečnostnej akcie Dny NATO a štvrtý ročník Dní vzdušných síl Armády Českej republiky sa niesol tiež v znamení 20. výročia založenia Českej republiky a vzniku samostatných bezpečnostných zložiek.

  Číslo trinásť nikdy neveštilo nič dobré. Aj v tomto prípade už počas príprav programu bola zrušená účasť amerického letectva z dôvodu vládnych škrtov. Neskôr bola z operačných dôvodov odvolaná účasť lietadiel   E-3A AWACS a francúzskeho Mirage 2000-5F a taktiež účasť britského Eurofighteru Typhoon a litovských lietadiel. Z technických dôvodov bola zrušená aj účasť švédskeho historického lietadla J 29F Tunnan, ktorý ale nahradila ukážka lietadla SAAB 105.

  Tento rok boli zavedené nové bezpečnostné opatrenia, ktoré obmedzovali vstup verejnosti na plochy pod osou letových ukážok. Boli vydané na základe skúseností z predchádzajúcich rokov, keď sa v tejto oblasti nachádzalo čoraz väčšie množstvo fotografov a ľudí, dokonca aj s malými deťmi. Odborníci na bezpečnosť a samotné posádky predvádzajúce ukážky organizátorov varovali, že by mohli svoje vystúpenia kvôli tomu odriecť.

  Pôvodne opatrenia počítali s uzatvorením pomerne veľkej časti plochy pod a za osou letových ukážok. Na základe pripomienok spotterov sa organizátori rozhodli tieto opatrenia pozmeniť a uzatvorili iba plochu pod osou letových ukážok.

Uzatvorená oblasť pred a po

  V dynamických ukážkach sa predstavili lietadlá ako Eurofighter Typhoon z Rakúska, Pilatus PC-9M zo Slovinska, premiérovo AJS 37 Viggen a SAAB 105, ktoré prileteli v sobotu z vystúpenia v švédskom meste Malmen. Ďalej to bol vrtuľník A109 a F-16 Demo Team holandského letectva, turecká akrobatická skupina Turkish Stars na stíhacích lietadlách NF-5. Premiéru mala tiež španielska akrobatická skupina Patrulla ASPA na vrtuľníkoch EC 120 Colibri.

  Najväčšie zastúpenie malo samozrejme domáce letectvo. V zahajovacom prelete  sa v zostave spolu s dvojicou Gripenov predstavil slovenský MiG-29UBS a s dvojicou českých L-39 jeden slovenský L-39. Pri prelete nechýbali ani české L-159, transportné lietadlo C-295 a vrtuľníky Mi-171 a Mi-24. Simulovanú ukážku tankovania za letu predviedli lietadlá JAS-39 Gripen spolu so švédskym tankerom KC-130. Spoločnosť Heli Czech predstavila v dynamickej ukážke vrtuľník AH-1S Cobra. Lietadlo JAS-39 Gripen a L-159 sa taktiež predstavili v sólo ukážkach vysokej pilotáže.

  Na Dňoch NATO sa uskutočnil ešte jeden prelet. Zúčastnila sa ho trojica lietadiel Zlín Z-142, dvojica L-39 a jeden L-410 Turbolet. Tieto lietadlá patria pod Centrum leteckého výcviku v Pardubiciach. Okrem preletov sa vrtuľníky Mi-171 a Mi-24 zúčastnili aj spoločných ukážok s pozemnými jednotkami a vrtuľník Mi-24 predviedol aj sólu ukážku.

  Na statickej ukážke bolo vystavené nemecké Tornádo IDS, slovinský PC-9M, maďarský JAS-39 Gripen, poľský M28 Bryza, slovenský L-39 Albatros a MiG-29AS, britské lietadlá Tornado GR4, Hawk T1 a King Air. Ďalej sme tu mohli vidieť belgické letectvo s dvojicou lietadiel F-16, cvičné lietadlo Aermacchi SF 260 a vrtuľník A109. Rakúske letectvo sa predstavilo s vrtuľníkom OH-58 Kiowa a lietadlom PC-6 Porter. Najväčšie lákadlo ale bolo ruské nákladné lietadlo An-124 Ruslan, ktoré predvádzalo nakladanie a vykladanie obrneného transportéru Pandur.

  Čo sa týka českej statickej ukážky, ľudia mohli vidieť snáď všetko, čím disponuje Armáda Českej republiky, plus nechýbala ani civilná technika, rôzne hasičské automobily atď.

  Akciu ovplyvnili premenlivé meteorologické podmienky. Po oba dni bolo pomerne chladno, v sobotu prevládala nízka oblačnosť. Nedeľa vyzerala zrána pekne, na obed sa však prihnali mraky a do konca programu bolo zamračené. To sa pravdepodobne odrazilo aj na návštevnosti, keď podľa organizátorov prišlo v sobotu 54 tisíc ľudí a v nedeľu zhruba 91 tisíc ľudí.

Moja cesta

  Vyrazil som spolu s otcom a kamarátom Romanom vo štvrtok večer vlakom z Košíc. Vystupovali sme na stanici Ostrava – Svinov, kde sme prestúpili do osobáku, cestovali na konečnú do Přerova a tým istým vlakom rovnakou trasou naspäť. Tentokrát sme ale nevystúpili v Ostrave, ale v Studénke. Bolo asi sedem hodín ráno. Nasledovala káva v stánku pred stanicou a potom presun pešo do Albrechtičiek. Tam sme sa už ubytovali, zhodili nepotrebné veci zo seba a vyrazili na svoje zvyčajné miesto pri plote. Keď sme tam prišli, ochranka, ktorá mala na starosti stráženie priestoru, akurát umiestňovala zákazové tabule. Tak sme sa ich rovno spýtali, kde sa môže a nemôže ísť. 

zakázaná zóna

  Nakoniec sme sa rozhodli, po telefonáte s kolegami, že pôjdeme fotiť prílety na opačnú stranu letiska. Nasledoval presun pár kilometrov okolo letiska cez Petřvaldík až na pole neďaleko Petřvaldu. Tam sme fotili väčšinu príletov, pokiaľ neprišla dlhšia pauza.

Koníky

  Mali sa konať nácviky, tak sme sa rozhodli, že sa presunieme naspäť na opačnú stranu letiska neďaleko Albrechtičiek. V štvrtine cesty nás ale prekvapil prílet belgických F-16. Keďže som bol už pomerne ďaleko od dráhy, tak som neváhal a utekal, aby som sa dostal čo najbližšie. Našťastie dvojica stíhačiek predviedla „touch and go“, takže som dostal viac času na dobehnutie. Po pristátí týchto pomaľovaných krásavcov sme pokračovali v ceste.

SABCA F-16BM Fighting Falcon FB-24

  V polovičke cesty nás znovu niečo prekvapilo. Bol to nácvik tankovania za letu. Odlišoval sa ale od toho plánovaného, keďže tu leteli za tankerom tri Gripeny.

Hercules and 3x Gripen

  Po nafotení cesta pokračovala. Akurát pred naším cieľom začal nácvik holandského F-16 Demo Teamu. Ten sme fotili pekne z cesty. To bol vlastne záver piatkového dňa, keď sme sa presunuli na ubytovňu.

Mapa letiska

    1 - Miesto fotenia nácvikov a programu, 2 - miesto fotenia príletov, (z bodu A do bodu B je to cca 4km)

  Sobotný plán bol nasledovný. Ráno rýchlo na letisko pofotiť statiku, potom návrat na naše miesto na pole. Keďže sme sa ale ráno trochu opozdili, tak sme čakali na ukážku rakúskeho Eurofighteru na ceste tam, kde sme v piatok fotili nácvik holandskej F-16. Potom rýchlo na letisko. Chodenie hore dole. Akurát sme nestihli zahajovací prelet. Nevadí, čo narobíme.

Belgické F-16

  Odchod smerom na pole. Pred východom z areálu akurát začala ukážka holandskej F-16. Po nafotení presun na miesto, na ktorom sme ostali až do skončenia programu.

  Nedeľný plán znel takto. Ráno rýchlo na letisko skúsiť lepšie nafotiť statiku, keďže sobotňajšie fotky sa mi veľmi nepáčili. Potom cestou na pole stihnúť ukážku Eurofightera. Všetko sa zo začiatku darilo, bol som na letisku tesne po otvorení, ale keď som prišiel na koniec letiska a chcel fotiť statiku, zistil som, že objektív 17-85 nereaguje (Error na displeji). Po miernom infarkte som len narýchlo fotil spôsobom fotka a vypnúť  - zapnúť foťák a znovu.

Ruslan

  Keď sa blížil čas Eurofightera,  tak som sa rýchlo presúval na moje miesto na ceste. Počas presunu prebiehala ukážka lietadla L-159, ktorú som tiež stihol nafotiť. Nasledoval prílet Eurofightera a jeho pár minútová ukážka. Stála ale za to, keďže pilot si viackrát zmyslel, že zaletí proti slnku, tak sa okolo lietadla objavila farebná žiara.

Eurofighter EF-2000 Typhoon S 7L-WG

  Po skončení ukážky som sa presunul na pole, kde som fotil až do času odchodu. Ten nastal pred ukážkou Turkish Stars. Cesta domov prebiehala presunom kyvadlovou dopravou z Albrechtičiek do Studénky, potom vlakom do Košíc s prestupom v Žiline.

  Akciu hodnotím veľmi dobre, napriek zime a chudšiemu programu. Veľmi pekne ďakujem organizátorom za skvelý program a úpravu bezpečnostných opatrení. Už teraz sa teším na ďalší ročník.

Kompletnú galériu nájdte tu:

Dny NATO 2013